نحوه صحیح استفاده از نخ دندان

فروردین 25, 1394

صحیح مسواک زدن می تواند 40 تا 60 درصد از بهداشت دهان و دندان را تامین نماید. برای حاصل شدن پاکیزگی بیشتر، باید از راه کارهای تکمیلی بهره گرفت. یکی از این راهکارها نخ دندان است که اگر چه پاکیزگی کامل را تضمین نمی کند نحوه استفاده صحیح از آن در ادامه تشریح شده است.
یک تکه نخ دندان به اندازه تقریبی 30 الی 40 سانتیمتر جدا کرده، به طوری که بعد از گره زدن دو سر نخ،حلقه ای تشکیل شود که این حلقه نخ به درستی در بین انگشتان دو دست قرارگیرد و تسلط کافی به نخ دندان داشته باشیم.
مطابق تصاویر حلقه نخ دندان را میان انگشتان به صورتی می گیریم که انگشتان شست و سبابه آزاد باشد. از انگشتان شست جهت استفاده در دندان های فک بالا و از انگشتان سبابه جهت پاک کردن دندان های پائین استفاده می شود.
نکته مهم در استفاده از نخ دندان (به صورت حلقه) این است که بعد از تمیز کردن یک ناحیه به ازای هردندان نخ دندان رایک بند انگشت در بین انگشتانتان بچرخانید تا همیشه یک ناحیه تمیز از نخ در بین دو انگشتتان قرار گیرد به این ترتیب از انتقال عفونت موجود در بین یک دندان به نواحی مجاور جلوگیری شود.

چند نکته در استفاده از نخ دندان

  • نخ دندان را حتما به لثه مجاور دو دندان بکشید (تا ناحیه بین دندان خوب تمیز شود) در اوایل شاید از لثه خون ریزی کند. نگران نباشید چون بعد از مدتی که لثه خوب تمیز شد خونریزی ازبین می رود. در صورت ادامه خونریزی حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. احتمالا به جرم گیری نیازمند خواهید بود.
  • در صورتی که استفاده از نخ دندان همراه با رشته رشته شدن نخ باشد و یا منجر به پاره شدن نخ دندان گردد ممکن است علت این مسئله پوسیدگی بین دو دندان یا وجود جرم در آن ناحیه و یا پرکردگی نامناسب باشد که درهر سه صورت باید به دندانپزشک مراجعه و نسبت به رفع مشکل اقدام نمائید.
  • ابتدا با نخ دندان بین دندانها را خوب تمیز کنید بعد مسواک بزنید.

مضرات استفاده از نخ دندان

  1. استفاده صحیح از نخ دندان کار ساده ای نیست و این موضوع سبب بروز جراحت لثه در فرد استفاده کننده می نماید.
  2. نخ دندان عفونت قسمتی از دهان را به قسمتهای دیگر منتقل می نماید.
  3. استفاده صحیح از نخ دندان نیاز به زمان و دقت فراوان دارد.
  4. نخ دندان فواصل خالی بین دندان و لثه (پاکت) را تمیر نمی نماید.

به همین دلیل راه کاری جایگزین توسط نوین پژوهشگران بهداشت آینده ارایه شده است که در آن از باریکه آب جهت پاکسازی محیط داخل دهان استفاده می شود.
این محصول آکوا جت نام دارد و با هدف ارتقای بهداشت دهان و دندان و حفظ سلامت آن طراحی و عرضه گشته است.

Contact Form Powered By : XYZScripts.com